Jakiego angielskiego używać do komunikowania się w biznesie?

komunikacja biznesowa

Tyle się mówi o dobrej i poprawnej komunikacji w biznesie, z drugiej strony, pracujemy w czasach, gdzie profesjonalnym językiem jest przede wszystkim język angielski. Oznacza to, że większość ludzi, którzy go używają nie są native speaker’ami. Nadchodzi pytanie — jakiego angielskiego w takim razie używać, jaki jest uniwersalny?

To jest temat na całą książkę, a może i nawet dwie, ale dziś chcę zwrócić Twoją uwagę na jedną z najważniejszy kwestii.

Dostosowanie się do rozmówcy, to niezbędny element w komunikacji biznesowej.

Jest to temat dla osób, które angielski znają na tyle dobrze, że bez problemu posługują się nim na co dzień, osiągają przy tym poprawność językową i znają odpowiednią liczbę słownictwa.

Na pewno, aby dojść do takiego właśnie etapu potrzeba czasu, wysiłku i bezgranicznego samozaparcia. Każdy, kto ma taki poziom, wie, że osiągniecie go to czasami droga przez mękę.

Jeśli potrafisz myśleć w obcym języku, nie zastanawiasz się jakiej konstrukcji użyć, nie tłumaczysz z polskiego na angielski najpierw w głowie, a zdania same wychodzą z Twoich ust, to naprawdę należą Ci się gratulację.

Wiemy jednak, że nie wszyscy nasi koledzy z pracy czy to z Polski, czy z zagranicy mają taki sam poziom. Co wtedy?

Muszę niestety podzielić się z Wami przykrymi obserwacjami. Otóż bardzo często zapominamy wtedy o innych, lecimy ze swoim językiem, używamy słownictwa trudnego, często niezrozumiałego dla naszych rozmówców.

Powiem więcej, są takie osobistości w biznesie, które jak tylko wyłapią, że inni znają angielski gorzej, to jeszcze bardziej podkręcają śrubkę, pieszcząc przy tym swoje ego.

Tylko do czego to prowadzi? Jedynie do popisywania się. Dla mnie to obrazek odzwierciedlający scenkę z przedszkola. 

„Zobacz ja mam lepszą zabawkę niż ty, ha ha”

Pytania, jakie się rodzi, to czy przy podobnym zachowaniu w biznesie osiągniemy sukcesy?

Oczywiście, że NIE. Sukces to odpowiednia komunikacja, budowanie relacji z klientami, współpracownikami, jeśli będziemy się wywyższać naszym językiem nie osiągniemy tego na pewno. Nasi rozmówcy, owszem, powiedzą, że znamy język bardzo dobrze, ale nie będą chętni z nami współpracować więcej. 

Jak zatem komunikować się po angielsku w biznesie?

Mierzę dojrzałość biznesową poprzez umiejętność dostosowania się do rozmówcy, jeśli trzeba, zejście na jego poziom, aby nie czuł się niekomfortowo i bez przeszkód wygłaszał swoje zdanie, opinię, po prostu ze mną współpracował. Nic mi nie da popisywanie się.

Niejednokrotnie sama namawiałam kolegów do używania prostego słownictwa, mało wyrafinowanego, jeśli pisali do osoby, która nie jest native speaker’em i wiedzieli, że poziom angielskiego odbiorcy nie jest aż tak dobry. W biznesie chodzi też o zaufanie, które zdobywa się przez jasną i klarowaną współpracę.

Komunikacja po angielsku — przykłady spoza biznesu

Przypomnij sobie jak wyjeżdżasz na wakacje. W niektórych krajach angielski jest mówiony prawie jak Kali jeść Kali pić. Jeśli chcesz uzyskać jakąkolwiek informację od mieszkańca na pewno nie zaczniesz zdania typu:

I would be extremely grateful if you could update my knowledge …

Jedyne co możesz usłyszeć to: I don’t understand

Jednak, jak dostosujesz swoja wypowiedź do rozmówcy, to na pewno się dogadasz. Tak samo to działa w biznesie. Znasz angielski płynnie w mowie i w piśmie, znasz słownictwo procesowo? Genialnie! Stosuj to wszystko w momencie, gdy Twoi rozmówcy są na takim samym poziomie. Jeśli nie, mogą pojawić się błędy w komunikacji, które czasami doprowadzają do zawieszenia projektu, odrzucenia transakcji, zerwanych negocjacji. A tego nikt z nas nie chce.

Fakt jednak jest taki, że musimy rozwijać nasz język angielski codziennie, aby jednak dojść w końcu do pożądanej płynności i aby móc sobie nim żonglować w zależności od tego, co chcemy uzyskać. Wtedy na pewno jest nam łatwiej w biznesie i codziennych relacjach.

Przeczytaj również artykuł o 5 korzyściach dobrej komunikacji w biznesie

Podobało się? Podziel się z innymi :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *